Affärsplan - ett verktyg för att kommunicera, styra & sätta riktning

Vad?

En affärsplan är ett dokument och verktyg som beskriver ett företag eller organisation utifrån ett antal rubriker som ska ger en fullständig bild av verksamheten och dess riktning. Att identifiera affärsplanens mottagare är avgörande då innehållet bör skräddarsys efter deras behov. Beroende på om det är ett internt styrdokument eller en presentation för potentiella investerare, formuleras innehållet olika. Trots att huvudrubrikerna generellt förblir desamma i olika affärsplaner varierar detaljnivåerna och ordningen på rubrikerna. Dock bör en affärsplan vara kortfattad och lättillgänglig för att ge alla läsare en klar förståelse av verksamheten.

De generella huvudrubrikerna i en affärsplan är följande:

1. Affärsidé

2. Vision & Mission

3. Målsättning & Aktivitetsplan

4. Värdeerbjudande & Kunder

5. Marknad

6. Positionering & Konkurrenter

7. Värdekedja & Kärnkompetenser

8. Organisation & Styrning

9. Finansiella konsekvenser & Budget

Varför? 

Idag är det många företag och organisationer som upplevs ha en otydlig riktning och helhetsbild av sin verksamheten. Därför är syftet med affärsplanen att definiera vad företaget är, gör och hur affärsidén ska förverkligas i form av konkreta mål och till det kopplade aktiviteter. Detta är anledningen till att affärsplanen bör ses som ett verktyg, inte bara som ett dokument.

Hur?

Att ta det första steget i att skapa en handlingskraftig affärsplan är viktigt för alla typer av företag, stora som små. Detta kan markant öka chansen till framgång och måluppfyllelse.

Vanliga fallgropar som gör att affärsplanen och arbetet efter inte lyckas

Att skriva en affärsplan är inte en utmaning i sig. Utmaningen ligger i att faktiskt bestämma en distinkt riktning och leva det som formuleras.

ord utan förankring

Ledningen kan ha svårigheter att förstå syftet med planen eller vet inte hur de ska kommunicera och förankra den inom organisationen. Istället för att använda planen som ett styrverktyg och en praktisk handlingsplan förblir den enbart ett visuellt dokument med fina ord.

bristande begränsning

Många företag undviker att begränsa sig när det kommer till produkter, kundsegment och marknader. Istället för att fokusera på ett specifikt kundsegment strävar de efter att erbjuda sitt sortiment till flera olika kundgrupper. Trots att detta kan uppfattas som en möjlighet till att öka försäljningen eller stärka varumärket, kan det faktiskt leda till förluster och en otydlig riktning. En affärsplan är ett utmärkt verktyg för att kritiskt granska verksamheten och skapa en unik och tydlig affärsidé.

stagnerande plan

Efter att affärsplanen är färdigställd, finns en vanlig misstolkning att den är statisk och oföränderlig. En framgångsrik affärsplan måste vara dynamisk och kunna anpassas över tiden när organisationen utvecklas. Utan denna förmåga att justera sig efter förändringar riskerar planen att förlora sin förmåga att ge riktning och fungera som en praktisk handlingsplan mot uppsatta mål.

Relaterade artiklar


Blue Ocean Strategy – Referat Efter Michael Porters resonemang om att ett företag måste välja positionering inom en bransch dvs.,…



  Business Model Generation ger  läsaren en möjlighet att på ett metodiskt sätt analysera och utmana föråldrade affärsmodeller. Läsaren utmanas…



Charles leadbeater – the era of open innovation “Collaborative creativity” är ett begrepp forskaren Charles Leadbeater starkt förespråkar där han…



I huvudet på Michael Porter – Porters centrala tankar om strategi för konkurrenskraft Michael Porter, professor vid Harvard Business School,…