Blue Ocean Strategy

Titel:

Blue Ocean Strategy

Författare:

Rita Gunther McGrath och Ian C. MacMillan

Utgivningsår/ publiceringsdatum:

2005


Blue Ocean Strategy – Referat

Efter Michael Porters resonemang om att ett företag måste välja positionering inom en bransch dvs., differentiering eller lågkostnadsfokus, skrevs boken Blue Ocean Strategy som kompletterar Porters resonemang med vad författarna kallar Blue Oceans.

Enligt artikelns författare skapas värde när ett företags agerande fördelaktigt påverkar värdet för köparna samtidigt som företagets kostnadsstruktur utvecklas gynnsamt. Köpvärdet ökar genom att erbjuda något som inte erbjudits tidigare i branschen, kostnadsstrukturen utvecklas gynnsamt när konkurrensfaktorerna i branschen elimineras eller reduceras samt genom stordriftsfördelar när försäljningsvolymen ökar till följd av det högre värderade erbjudandet.

Red Ocean Strategy

  • Konkurrera på en befintlig marknad
  • Besegra konkurrenterna
  • Exploatera befintlig efterfrågan
  • Ökade/minskade kostnader ger högre/lägre värde
  • Anpassa hela företagets värdekedja till den strategiskt valda positionen (differentiering eller lågkostnad)

Blue Ocean Strategy

  • Skapa en my marknad
  • Gör konkurrenterna irrelevanta
  • kapa och behålla ny efterfrågan
  • Bryta sambandet mellan värde och kostnad
  • Anpassa hela företagets värdekedja till den strategiskt valda positionen (differentiering och lågkostnad)

Relaterade artiklar


  Business Model Generation ger  läsaren en möjlighet att på ett metodiskt sätt analysera och utmana föråldrade affärsmodeller. Läsaren utmanas…



Charles leadbeater – the era of open innovation “Collaborative creativity” är ett begrepp forskaren Charles Leadbeater starkt förespråkar där han…



Vad? En affärsplan är ett dokument och verktyg som beskriver ett företag eller organisation utifrån ett antal rubriker som ska…



I huvudet på Michael Porter – Porters centrala tankar om strategi för konkurrenskraft Michael Porter, professor vid Harvard Business School,…