styrning claesson partners

STYRNING

Styrning skapas i ett samspel mellan flera faktorer och måste betraktas som en helhet. Ekonomiska mål och ansvar är en central del i en styrmodellen, men dock bara en del. Organisationsstruktur, planerings- och uppföljningsprocesser, incitamentsmodeller och informationssystem är ytterligare områden som tillsammans driver medarbetares beteenden och skapar styreffekt. När det finns samstämmighet mellan styrmodellens delar och acceptans hos medarbetare blir effekten enorm.

Robust styrmodell = mångfacetterad med samstämmighet

Det är vanligt att delar såsom strategi, organisationsstruktur, ekonomiska ansvar och incitamentsmodeller  drar åt olika håll i många företag. Detta leder till låg samstämmighet i styrmodellen vilket resulterar i bristande styreffekt och suboptimerade beteenden.

Ekonomimodellens betydelse för samstämmighet

Information utgör grunden för alla affärsbeslut. Den stora mängd data som dagligen tas fram i företag och organisationer är, rätt hanterad, en mycket viktig tillgång. Men det räcker inte att informationen finns – den måste också vara tillgänglig, förädlad och kvalitetssäkrad.

Klassikern: rätt sak på rätt plats

Att informationen är relevant, korrekt och ger rätt styreffekt för användaren är ekonomimodellens syfte. I 40 år har vi utvecklat ekonomimodeller som återspeglar och väger in faktorer såsom koncernstrategi, affärsstrategi, organisationsform, verksamhetsstyrning och incitamentsmodeller. Vi har en gedigen redovisningskompetens som medför att ekonomimodellens informationsinnehåll är kvalitetssäkrat och stöds av en logisk redovisningsmodell.

Styrningsperspektiv vid affärsystembyte

En kritisk framgångsfaktor för lyckade projekt inom Affärs- och Beslutstödssystem är att de betraktas som mer än renodlade IT-projekt. Hos Claesson & Partners betraktar vi dessa projekt som verksamhetsprojekt och lyfter in perspektiven styrning och verksamhetsutveckling tillsammans med IT.  Under åren har vi som oberoende aktör hjälpt många företag att utvärdera, välja och införa dessa system.

Tecken & Symptom på styrningsproblem

Top 4

  • Mängder av nyckeltal med oklar koppling till övergripande mål
  • Många beslut baseras på ”korridorsnack”, magkänsla eller internpolitik
  • Beslutsinformation kommer för sent
  • Organisationen ifrågasätter eller litar inte på ekonomisk rapportering

Andra tecken:

  • Ifrågasättande av vem som är ansvarig för kostnader och intäkter
  • Chefer tenderar att lägga sig i andras ansvarsområden
  • Suboptimering (gör resultat på någon annans bekostnad) mellan affärsområden, divisioner eller resultatenheter
  • Medarbetarna drar inte åt samma håll
  • Incitamentsmodell stödjer och samverkar inte med organisationens strategi och mål.
  • Definitioner av nyckeltal (KPI:er) är inte enhetliga genom hela organisationen.

Rekommenderad läsning

Corporate Strategy
Porter

I huvudet på Michael Porter
Magretta

Beyond budgeting
Hope & Fraser

The design and use of performance management systems: An extended framework for analysis
Ferreira & Oatly