Bolaget har arbetat med verktyget BI & Analytics sedan i slutet av 90-talet. Under åren har plattformen vidareutvecklats, moderniserats och nya verktyg har tagits in. Bolaget är relativt datadrivet, men som en följd av de senaste decenniets förvärv har de hamnat i en situation med ett flertal överlappande BI-applikationer. Det har resulterat i långsamma och komplexa laddprocesser, data som kräver mycket manuellhandpåläggning och ojämn informationstillgång för de olika bolagen i koncernen. Produktmixen inom BI-området leder till onödigt höga licenskostnader och det finns en utmaning att erbjuda användarna ett enhetligt gränssnitt till plattformen. Användarna upplever inte sällan att det är svårt att orientera sig bland den stora mängd data som finns tillgänglig.
I syfte att arbeta fram en nulägesanalys, ett önskat börläge och en handlingsplan för att ta sig dit genomfördes ett antal aktiviteter:
- Intervjuer med beslutsfattare i verksamheten för att på djupet förstå deras behov och hur data kan förbättra deras affärer
- Workshops, intervjuer och diskussioner med det interna BI-teamet för att utforma en ny och mer effektiv lösning
- Inventering av rapporter som används inom verksamheten idag, vilka kategoriserades utifrån syfte och innehåll
- Analys av användningsmönster – vilka rapporter används när, var, hur ofta och av vilka användargrupper?
- Sammanställning av totalkostnad för dagens plattform och kalkylering av eventuell framtida kostnad
- Prototyping och tester av mer moderna BI-verktyg i syfte att utvärdera om de kan ersätta dagens lösningar
Utkomsten av detta användes för att formulera bolagets BI-strategi, vilken beskriver hur bolaget på ett effektivt sätt kan få ut maximal nytta av sina datatillgångar.