Bolaget hade från start i huvudsak en produkt på ett par marknader. Den kraftiga tillväxten innebar ökad global närvaro, en breddad produkt- och kundportfölj och inte minst en ökad komplexitet för affären, vilket ställer krav på en tydlig och långsiktig styrmodell som säkerställer uppföljning av de strategiska målen.
Uppdraget omfattades av att tillsammans med kunden arbeta fram en styrmodell för att möjliggöra uppföljning av avgörande komponenter för affären som tillväxt, lönsamhet och effektivitet samt att tydligt koppla ihop ansvar till de strategiska målen.
Projektet delades in i ett flertal steg med det huvudsakliga målet att implementera styrmodellen i en BI-lösning.
De viktigaste arbetsströmmarna var att:
– Etablera en förståelse för och dokumentera de långsiktiga strategiska målen
– Arbeta fram och förankra affärsmodellen enligt ”Business model canvas” (Osterwalder)
– Skapa en resultaträkning som möjliggjorde uppföljning av de viktigaste intäktflöde
– Förtydliga och fördela ekonomiskt ansvar inom organisationen, baserat på strategi och affärsmodell
– Arbeta fram och etablera en struktur för uppföljning av lönsamhet per produkt, kund och försäljningskanal
– Identifiera nya KPI:er och koppla kvantifierbara drivare mot strategin samt dess påverkan på tillväxt och resultat
– Den nya styrmodellen visualiserades i bolagets BI-plattform
Genom en väldokumenterad styrmodell kan verksamheten nu styras med tydlig koppling mot de strategiska målen och där hela affärsmodellen har inkluderats. Den tillämpande metodiken för framtagning och utveckling av styrmodellen kan framgent användas för att integrera såväl nyutvecklade affärsben som förvärvade affärsben.