PROBLEM
Ett stort börsnoterat bolag inom byggindustrin ville öka samverkan mellan de olika affärsområdena.
Ett stort börsnoterat bolag inom byggindustrin ville öka samverkan mellan de olika affärsområdena.
Lösningen blev att med en rad verktyg öka beteendet mot samverkan bland annat genom ny internprissättning, nya ägardirektiv och avkastningskrav till dotterbolag samt incitamentsmodell med klustermål som sträckte sig utanför det egna affärsområdet.
Resultatet blev en minskning av ”läckaget” det vill säga produkter och tjänster som köps utanför koncernen. Det medföljde också gemensam årsplanering där affärsområden tillsammans gjorde en gemensam plan för kommande års stora projekt.
Att få starkt entreprenöriella och resultatstyrda affärsområden att samverka.
Fokus i ekonomimodellsarbetet låg på att förbättra styrningen inom tre områden:
Styrprocessen gjordes om från att ske i ”silos” från koncernen ner inom respektive affärsområde till att få inslag av tvärgående aktiviteter mellan affärsområden. De tvärgående aktiviteterna handlade bland annat om att synka målnedbrytningen från koncernen att ske mellan alla affärsområdena, att gemensamt stämma av vilka större projekt och kunder som ska fokuseras men också börja mäta gemensamt resultat inom ett geografiskt område där man tidigare bara följde upp respektive affärsområde