Bolaget etablerades under tidigt 90-tal och försäljning drevs via en butik, som idag har vuxit till en kedja med ett flertal butiker i västra Sverige. Butikerna har kompletterats med en produktionsanläggning som möjliggör ett större ägande och kontroll över värdekedjan.
Handlarföretaget efterfrågade en bättre ekonomisk uppföljning dels på respektive butik, men också på artikelnivå i syfte att kunna styra bolagets ekonomiska utveckling och fatta faktabaserade beslut.
Frågeställningen vilken skulle besvaras var således följande; hur kan vi mäta lönsamheten på artikelnivå för att sedan kunna göra jämförelser mellan artikelgrupper och butiker?
Projektet delades upp i följande steg:
1. Tillsammans med kund skapades en rutin för produktkalkylering av egenproducerade varor där insatsvaror och produktionstid ingick
2. Ett regelverk etablerades i syfte att fastställa den faktiska produktkostnaden på inköp av produkter som sedan förädlas i ett nästa steg
3. Etablering av regelverk och nycklar för allokering av gemensamma butikskostnader för att på butiksnivå kunna mäta vinstmarginalen
4. Uppsättning av processer och automation för visuell uppföljning i Microsoft Power-BI
Efter genomfört projekt kan uppföljning och analys göras på butik- och artikelnivå, varpå jämförelser kan göras dem emellan. En mer detaljerad uppföljning möjliggör faktabaserade beslut varpå prisjusteringar har gjorts, men med oförändrad försäljningsvolym på artiklar med för lågt täckningsbidrag. Vidare har respektive butiks kritiska volympunkt identifierats utifrån dagens omsättning och bruttomarginal. Genom att synliggöra respektive butiks kritiska punkt kan ledningen nu sätta butiksindividuella krav på bruttomarginal för att uppnå önskad vinst. Jämförelser av butikernas ekonomiska prestationer möjliggör interna benchmark och interna ”best practice” kan tillämpas för att optimera effektivitet inom respektive butik.