Vill du få en tydligare bild av vilka kunder som faktiskt driver din lönsamhet? Tillsammans med FAR håller våra kollegor Mikael Basta och Jacob Öster ett webbinarium där de går igenom hur en djupare analys kan förändra din syn på kundlönsamhet och ge dig verktygen att fatta mer träffsäkra beslut.
Erfarenheten visar att det kan vara svårt att få en klar bild av kundernas verkliga bidrag till företagets lönsamhet utan korrekta kalkyler. Under webbinariet presenterar vi ett case där kundlönsamheten vid första anblick verkar tillfredsställande, men där en djupare analys avslöjar en helt ny och mer transparent bild av kundernas verkliga påverkan på företagets lönsamhet. Med några enkla justeringar blir det ofta tydligt att lönsamheten kan skilja sig avsevärt från den initiala bedömningen.
Vi går igenom en metod för att beräkna lönsamhet per kund på ett korrekt sätt, lyfter fram vanliga misstag i kalkyleringsprocessen och visar hur du kan visualisera dessa insikter i din vardagliga verksamhet. Detta kommer hjälpa dig att förbättra uppföljningen och fatta mer välgrundade affärsbeslut.
Relaterade artiklar
Claesson & Partners är en utbildningspartner till den ideella föreningen Lean Forum, vars uppgift är att vara samhällets ledande inspiratör och…
Hur styr vi med tydlighet och tempo – utan att tappa tillit och engagemang – när världen omkring oss skakar?…
ABC-metodiken är idag ett mycket eftertraktat verktyg inom organisationer för att mäta, styra och modellera produkt- och kundlönsamheten. Lönsamhetsuppföljning…
Referat I dagens näringsliv är det vanligt med kontinuerlig kundanpassning, ett processorienterat arbetssätt och produktdifferentiering vilket har medfört att verksamhetens…