Modeller för att leda och styra mot hållbarhet

Genom att integrera hållbarhetsmålen i den övergripande styrmodellen kan företag säkerställa att de tar hänsyn till hållbarhetsfrågor i alla delar av sin verksamhet.

Idag är hållbarhet en av de viktigaste frågorna och många intressenter och aktörer kräver att företag agerar hållbart. Att integrera hållbarhetsmål i affärsverksamheten är därför en avgörande faktor för att säkerställa långsiktig framgång och relevans. Genom att garantera att hållbarhetsmålen utgör en naturlig del av organisationens styrmodell, kan företag säkerställa att de tar hänsyn till hållbarhetsfrågor i alla delar av sin verksamhet. Detta innebär att hållbarhetsmålen inte bara är en separat del av företagens agenda, utan en medveten och central del av den övergripande strategin och affärsmodellen.

 Att se till att hållbarhetsfrågor genomsyrar hela organisationen kräver engagemang från ledningen och delaktighet från medarbetarna. Om hållbarhetsfrågorna endast hamnar på ledningens bord och inte når hela vägen ut i organisationen blir det svårt att uppnå verklig förändring. För att hela företaget ska engageras behöver ansvaret för hållbarhetsfrågorna fördelas och integreras på alla nivåer.
Att göra hållbarhet till en central del av affärsmodellen är inte enkelt utan något som kräver tid, ansträngning och, i många fall, förändrad företagskultur. Men det är likväl en investering som lönar sig för såväl planeten som för företagets långsiktiga framgång och konkurrenskraft. Genom att inkludera och allokera ut hållbarhetsmål i hela organisationen tar företag ett steg mot en mer hållbar och lönsam framtid.

De studier vi genomfört samt tagit del av för att bringa klarhet i hur företag arbetar med ekonomistyrning och hållbarhetsarbete, visar att förvånansvärt lite hållbarhet kommer till uttryck i ekonomistyrningen. Trots att organisationer strävar efter att förbättra sin prestation inom hållbarhetsområdet, både ur miljö-, social-, och ekonomisk synvinkel, upplever många svårigheter med att hitta en balanserad lösning.
En grundläggande fråga som bör ställas är varför företaget intresserar sig för hållbarhetsfrågor och vilka mål man strävar efter att uppnå genom sitt hållbarhetsarbete. För att dessa mål sedan ska kunna nås krävs det en väl definierad styrning, vilket många företag ännu inte lyckas implementera fullt ut. Att integrera hållbarhet i ekonomistyrningen kan vara en utmaning. Det innebär att formellt börja mäta och använda nyckeltal relaterade till hållbarhet, samt bryta ner mål och ambitioner på ett sätt som gör det begripligt för företagets medarbetare, så att de kan känna delaktighet och samtidigt kunna ta ansvar.

Vår erfarenhet visar att en välstrukturerad styrning, anpassad efter företagets strategi och långsiktiga mål, utgör ett viktigt instrument för ett välfungerande hållbarhetsarbete.

Nedan följer några specifika exempel på lärdomar som vi tagit med oss från vårt arbete med ekonomistyrning kopplat till hållbarhet:

• Vikten av att identifiera och förankra ert varför. Varför intresserar ni er för hållbarhet? Allokera och integrera sedan era mål i den dagliga verksamheten. Inkludera gradvis hållbarhet i organisationens kultur så det känns mindre överväldigande.

• Ha som ambition att ”business-fiera” hållbarhet och konkretisera så mycket som möjligt. Ett sätt att konkretisera är att uttrycka hållbarhet genom mål. Det skapar också meningsfullhet bland de anställda.

• För att göra hållbarhetsdata mer praktiskt användbart kan det vara klokt att formalisera processen för dess framställning. Det innebär att behandla hållbarhetsdata på samma sätt som traditionell finansiell data.

 

 

Relaterade artiklar


Det finns många sätt att styra en organisation. Med rätt styrning kan företag bättre följa upp på de mål som…



Performance management systems, styrmodeller eller system för ledning och styrning som det kan översättas till på svenska, är ett område…



Automatisering har legat högt på agendan under de senaste åren. Dessvärre är det många organisationer som inte får ut full…



I jakten på balansen mellan ekonomisk disciplin och bevarandet av kvalitet samt konkurrenskraft, framstår fortfarande Shared Service Centers (SSC) som…